Jak na kategorie a štítky – WordPress základy

V dnešním příspěvku z kategorie WordPress základy bych vám rád vysvětlil, co jsou kategorie a štítky, jak je vytvářet a proč je používat v redakčním systému WordPress.

Nejprve si vysvětlíme, co přesně vlastně tyto dva pojmy znamenají a proč jsou důležité.

Kategorie – Kategorie je jednou z výchozích taxomonií ve WordPressu. Pomocí kategorií může autor webu třídit a seskupovat své příspěvky do různých sekcí. Například zpravodajský web může mít kategorie svých článků zařazených do skupin Zprávy, Názory, Počasí nebo Sport.

Štítky – Štítek je jednou z předdefinovaných taxonomií ve WordPressu. Uživatelé mohou ke svým příspěvkům přidávat značky spolu s kategoriemi. Přestože však kategorie může zahrnovat širokou škálu témat, značky jsou svým rozsahem menší a zaměřují se na konkrétní témata. Považujte je za klíčová slova použitá pro témata diskutovaná v konkrétním příspěvku.

Nyní můžeme přejít k vytváření a editaci. Tak s chutí dotoho.

Kategorie

V předchozích příspěvcích jsme si ukázali, jak vytvořit nebo editovat příspěvek na blogu. Jak s pomocí editoru Gutenberg a jeho bloků vkládat text, obrázky nebo audio a video. Tyto základní prvky tvoří společně s názvem příspěvku konkrétní obsah.

Aby byl obsah přehlednější a srozumitelnější, je dobré vložit jej do kategorie s takovým názvem, který jasně vystihuje obsah příspěvků, které jsou k dané kategorii přiřazeny.

Vytvoření kategorie

Vytvoření kategorie je snadné a existují dva možné způsoby. Tím prvním je vytvoření kategorie z hlavního panelu.

Na hlavním panelu vlevo přejděte do nabídky Příspěvky > Kategorie. Stránka pro vytvoření a editaci kategorií je rozdělena na tři části:

  • hlavní nástrojová lišta nahoře
  • levý panel
  • obsahová, pracovní část

Pro vytvoření kategorie je nejpodstatnější ta obsahová, pracovní část, v níž najdete jednoduchý formulář pro zadání názvu, popisu a štítku kategorií a seznam jednotlivých kategorií. V případě nově nainstalovaného WordPressu se zde nachází základní kategorie s názvem Nezařazené.

Pokud tedy chcete vytvořit novou kategorii, vložte tyto čtyři údaje:

  1. název – název kategorie se zobrazuje přímo u příspěvku
  2. název v URL – název v URL se používá pro vytvoření uživatelsky přívětivé URL adresy
  3. nadřazená kategorie (rubrika) – zde můžete nastavit nadřazenou kategorii
  4. popis – jedná se o podrobnější popis kategorie. Z pohledu SEO je dobré jej vyplnit, avšak zobrazení tohoto textu záleží na šabloně a jejím nastavení

Úprava kategorie

Pokud potřebujete kategorii upravit, najeďte na její název myší a z nabídky vyberte upravit. Zde můžete kategorii také smazat, nebo zobrazit na webu. Smazáním kategorie se nesmažou příspěvky v ní obsažené. Po smazání kategorie se dané příspěvky automaticky přesunou do kategorie Nezařazené.

Štítky

Podobná pravidla jako u kategorií platí i u štítků. Ty sice nejsou přesným popisem obsahu určité skupiny článků, ale týkají se například popisu typu obsahu.

A pro doplnění dodám, že u vytváření štítků není možné vytvářet nadřazené štítky, jako je to u kategorií.

Pár slov na závěr

Pokud potřebujete hromadně přiřadit kategorie a šítky k příspěvkům, můžete využít možnost hromadné úpravy příspěvků, kterou jsem popsal v článku Jak upravit příspěvek – WordPress základy.

A to je pro tuto chvíli vše. Pevně doufám, že vám příspěvek vysvětlil, jak se kategorie a štítky nejen vytváří, ale i jak se používají a k čemu slouží.

Jestli chcete, můžete se přihlásit k odběru newsletteru (aby jste nezmeškali další návody). Pokud potřebujete s čímkoliv poradit, najdete mě na LinkedIn, nebo jako administrátora WordPress skupiny na Facebooku. Jestli vám příspěvek pomohl, sdílejte jej se svými přáteli na sociálních sítích.

Miroslav Bartík

Jsem webspecialista pro tvorbu obsahu a designu webů. Pracuji s redakčním systémem WordPress, s jehož pomocí plním sny firem i jednotlivců o funkčním webu,

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

4 × 4 =