Výběr domény je pro každý on-line projekt klíčovou volbou, která může v budoucnu projekt nejen vynést do pomyslného nebe, ale taky rychle pohřbít do zapomnění. Dřív, než začnete přemýšlet nad konkrétním technickým řešením a obsahem projektu, je třeba správně zvolit název domény, pod kterou bude web dostupný všem návštěvníkům.
Proto jsem se rozhodl v tomto příspěvku vysvětlit jednoduše a fakticky vše kolem domén a přidat několik tipů, jak k volbě domény přistupovat.
Společně s výběrem domény je úzce spojen s výběrem hostingu. Pokud potřebujete pomoci s výběrem, můžete si přečíst předchozí příspěvek s názvem 7 otázek, které si musíte položit před výběrem hostingu.
Co je to doména?
Technicky řečeno, doména je jedinečný název pro jednotlivé adresy pracovních stanic zapojených v síti. Byl zaveden technologií DNS a je to v podstatě překlad identifikačního čísla IP (jako je třeba 187.252.16.1) na jeho textovou hodnotu (např.: www.neco.cz).
technický termín
Laicky řečeno, je doména adresa webu, pod kterou web můžete navštívit z kteréhokoliv kouta světa, který je připojený k internetu.
laický pohled
Jak domény rozedělujeme?
Ještě než vymyslíte konkrétní název domény, je dobré si uvědomit, že se domény rozdělují z hlediska úrovně na tři tipy:
- domény 1. řádu neboli TLD (Top Level Domains) – tj. domény na nejvyšším stupni ve stromové struktuře DNS. Dělí se na národní domény (cz, sk, pl) a na generické domény (com, edu, gov). Národní domény (ccTLD) jsou vázány na jednotlivé země a spravují je domácí operátoři. Kupříkladu pro Českou republiku je .cz a nad jejím chodem bdí sdružení CZ.NIC.
- domény 2. řádu neboli SLD (Second Level Domains) jsou domény ve druhé části názvu domény např.: webspecialista.cz
- domény 3. řádu jsou subdomény pro domény druhého řádu, např.: eshop.webspecialista.cz
11 tipů pro jednoduchý výběr dopmény
Abyste se v této důležité volbě necítili ztraceni, napsal jsem zde několik rad, které vám pomohou zvolit tu správnou kombinaci slov pro doménu.
– Lehce zapamatovatelný název domény
Při výběru pamatujte na to, aby byl název co nejjednodušší a srozumitelný, jinými slovy lehce zapamatovatelný. To pomůže vašim návštěvníkům/klientům, aby se k vám častěji a bez chyb v zadané adrese vraceli.
– nemusí se rovnat názvu vaší firmy
Název domény se určitě nemusí rovnat názvu vaší firmy, ale například může přímo označovat obor, kterému se vaše firma věnuje.
– Použíjte klíčová slova v názvu domény
Proto, aby byla doména snadno vyhledatelná i pro vyhledávače, jako je Google nebo Seznam, můžete do názvu použít tzv. klíčová slova, která jsou v daném oboru často vyhledávaná a používaná vašimi klienty.
– Poloha v názvu
Pro označení poboček eshopů se také často používají názvy měst v doménách třetího řádu.
Kdybych například já měl svou pobočku v Praze, název subdomény pro tuto pobočku by mohl být praha-webspecialista.cz
– Pozor na čísla a pomlčky
Až budete přemýšlet nad svou novou doménou, dejte si pozor na čísla a pomlčky. Třeba doména 5nej.cz nebo třeba petnej.cz. Není totiž vždy jasné, který z uvedených tvarů je platný.
Pokud by jste ale chtěli použít oba tvary, není nic jednoduššího, než si registrovat oba tvary a na jedné z domén nastavit kompletní přesměrování na druhý tvar domény.
– Krátce a výstižně
Čím kratší název, tím lépe. U dlouhého názvu riskujete chyby v zadání do adresního řádku ze strany uživatele, což jistě nechcete.
– Ach ta češtin
Dávejte si velký pozor při registraci na překlepy. Mnozí doménový spekulanti a překupníci rádi skupují domény s překlepy, které se velmi podobají originálu a nabízejí je majitelům za nehorázné ceny.
– Vyberte správnou koncovku
TLD je koncovka v celém názvu adresy webu, takže to pověstné .cz/.sk/.com atd. Pro české projekty zaměřené na český trh bych tedy doporučoval koncovku cz. Pokud uvažujete do budoucna o expanzi do dalších zemí, registrujte si i další koncovky, jako je .eu/.com/.sk/.pl/ atd.
– Ověřte si dostupnost a ochranou známku
Dejte si velký pozor na právní rámec registrace domény. Mnoho značek je již registrovaných jak u nás, tak v zahraničí.
Ukázkovým příkladem je doména wordpress.cz, která je kvůli slovu wordpress naprosto nepoužitelná a není možné legálním způsobem na ní publikovat jakýkoliv obsah ohledně WordPressu bez souhlasu majitele značky WordPress.
– Nezapomeňte na sociální sítě
Společně s doménou taky doporučuji registraci na sociálních sítích, a to i v případě, že by jste je v pozdější době rozhodli nevyužívat.
Není nic horšího, než když si vaše konkurence na sítích zaregistruje profily s vaším názvem. Pak se těžce prokazuje, kdo je v právu, zvlášť když se názvy liší třeba jen jedním písmenem.
– Vybudujte si vlastní identitu
A v závěru nezapomeňte společně s doménou vybudovat celou grafickou identitu firmy, včetně loga, sloganu nebo grafických prvků na sociální sítě. V mnohém vám to následně usnadní práci s budováním budoucího webu a přidruženého marketingu.
Ověření a registrace domény
Pokud máte vymyšlený název domény nejlépe v několika variantách, je potřeba ověřit si, která z variant je pro vás vhodná a zároveň dostupná (to znamená, že ji nikdo nemá registrovanou ani zaparkovanou).
Stačí tedy přejít na stránky některého z registrátorů domén a zadat do jejich formuláře název požadované domény v požadovaném tvaru a ověřit si dostupnost.
Pokud bude doména v daném tvaru a s požadovanou koncovkou k dispozici, můžete si ji rovnou zaregistrovat přes formulář.
Pro lepší přehled a administraci doporučuji u stejného poskytovatele k doméně vybrat hosting a ssl certifikát. Ušetříte si tak do budoucna spoustu starostí a komplikací.
Není to však podmínka. Nic vám nebrání mít doménu u jednoho poskytovatele a hostingu u dalšího.
Pár slov na závěr
Výběr domény vybírejte pomalu a s nadhledem. Dejte si na to dostatečný čas a klid, aby jste ex post nenadávali sami sobě. Nejen že to může oslabit vaši snahu podnikat, ale může vás to přímo odradit od rozjetí projektu.
A to je pro tuto chvíli vše. Pevně doufám,] e vám zmíněné tipy pro snadný výběr domény pomohly a usnadní vám rozjetí projektu.
Pokud by jste s něčím potřebovali poradit, najdete mě na profesní síti LinkedIn, nebo na Facebooku jako administrátora skupiny WordPress CZ/SK – Lekce pro začínající uživatele. Nebo, pokud je to pro vás přijatelnější, využijte kontaktní formulář a napište mi.